چگونه از اینستاگرام برای بازاریابی و برندسازی استفاده کنیم؟

بازاريابي در اينستاگرام

همانطور که مي‌دانيد شبکه‌ اجتماعي اينستاگرام يکي از آن شبکه‌هاي نسبتا نوظهور اما بسيار موفقي است که در چند وقت گذشته بيشتر توجه‌ها را به خود جلب کرده است. به‌طوري که تعداد کاربران روزانه آن از توييتر پيشي گرفته است و بخش زيادي از کاربران ترجيح مي‌دهند که وقت خود را در اين شبکه بگذرانند تا فيس‌بوک. البته در اين که فيس‌بوک و توييتر همچنان شبکه‌هاي اجتماعي بسيار موثر و مهمي هستند شکي نيست، اما نبايد قدرت تصاوير و اينستاگرام را انکار کرد.

در اين نوشته مي‌خواهم چهار مرحله تا شروع برندسازي و بازاريابي در اينستاگرام را بررسي کنم و توضيحاتي در رابطه با آنها ارائه کنم.
?- اکانت خود را بسازيد و مرتبش کنيد

اگر مي‌خواهيد از اينستاگرام براي اهداف تجاري استفاده کنيد،‌ بايد حتما اکانت مجزايي از پروفايل شخصي‌ براي کسب‌وکارتان ايجاد کنيد. در ادامه دو نکته در مورد بهبود پروفايل اينستاگرام مي‌نويسم:

– به سايتتان لينک بدهيد

در واقع تنها جايي که مي‌شود از اينستاگرام لينک گرفت، پروفايل و قسمت Biography شماست. در اين بخش حتما آدرس سايت خود را وارد کنيد تا هم کاربران بتوانند راحت‌تر به سايت شما بيايند هم يک بک‌لينک براي سايت خود دريافت کنيد.

– استفاده از تصاوير و متن خوانا و مشخص

هميشه سعي کنيد در صفحاتي که براي برندتان مي‌سازيد، از تصاوير مشخص و نوشته‌هاي خوانا و قابل فهم استفاده کنيد تا کاربران به راحتي شما را بشناسند و بتوانند با شما آشنا شوند. شايد اگر اين بخش را به درستي آماده نکنيد، کاربران در نگاه اول با صفحه شما ارتباط برقرار نکنند و آن را دنبال نکنند. حتما در بيوگرافي صفحه اينستاگرامتان بنويسيد که شما چه کسي هستيد و چه کاري انجام مي‌دهيد. حتي بهتر است از #هش‌تگ‌ها براي جلب توجه کاربران (چون به رنگ ديگري هستند) استفاده کنيد.
?- پست‌ها (تصاوير) جذابي آماده کنيد که کاربران آنها را دوست داشته باشند

حتما شنيده‌ايد که هر تصوير، به اندازه ???? کلمه حرف براي گفتن دارد؛ پس بياييد از اين قدرت براي جذب خريدارها استفاده کنيم.

محققين گفته‌اند که اينستاگرام به عنوان يک شبکه تصويرمحور، دوبرابر بيشتر از ديگر شبکه‌هاي متن‌محور کامنت مي‌گيرد و ??? اطلاعاتي که به ذهن ما مخابره مي‌شود از طريق ديدار اتفاق افتاده است. پس بياييد به تصاويري که منتشر مي‌کنيم بيشتر از قبل اهميت بدهيم و بيشتر برروي آنها کار کنيم.

خريداران گفته‌اند که شبکه‌هاي اجتماعي تاثير به‌سزايي در تصميم آنها براي خريد داشته‌اند و در وهله اول، آن چيزهايي که دوستانشان به اشتراک گذاشته‌اند آنها را جذب کرده است. محتواهاي ديداري بايد محصول شما را نشان دهند و به صورت مستقيم در مورد خوبي آن شعار ندهند. بگذاريد کاربران خود تصميم بگيرند که آيا اين محصول، محصول خوبي است يا نه. در واقع مي‌گويم که کاربران را از نظر احساسي تحت فشار قرار ندهيد تا به آنها ثابت کنيد که محصولتان محصول خوبي است. لذا سعي کنيد در خط وسط حرکت کنيد؛ يعني نه آنقدري در مورد محصولتان Show off کنيد و نه آنقدري بي‌سر و صدا باشيد که کاربران در مورد محصولات شما بي‌خبر باشند.

– از تصاوير خلاقانه و حرفه‌اي استفاده کنيد

قدرت تصاوير محصولات هميشه در خريدهاي اينترنتي تاثير خود را نشان داده است و شبکه‌ اجتماعي اينستاگرام به عنوان يک شبکه اجتماعي تصويرمحور، قدرت آن را چندبرابر مي‌کند. ??? کاربران در يک تحقيق گفته‌اند که تصاوير بيشتر از خواندن نظر ديگر مشتريان برروي تصميم آنها براي خريد تاثير گذاشته است.

ارسال تصاوير محصولاتتان به همراه توضيحات آن محصول پشت سر هم دردي را دوا نمي‌کند! يادتان باشد که کاربران اينستاگرام به صورت مستقيم آماده براي خريد محصولات شما نيستند. بلکه قرار است در ابتدا برروي آنها تاثير بگذاريم، توجه آنها را به برندمان جلب کنيم و سپس به آنها محصولاتمان را ارائه کنيم.

اينستاگرام يک شبکه اجتماعي يا يک بازار قدرتمند براي تبديل بازديد‌هاي مستقيم به خريداران است. اما چگونه چنين بهره‌اي ببريم؟ بلکه مي‌بايست محتواهاي خاص، ايده‌هاي خلاقانه و تبليغات غيرمستقيم را به کار ببريم تا نظر کاربران را بيش از پيش به خود جلب کنيم.

اينگونه فکر کنيد که برند شما در شبکه‌هاي اجتماعي مثل اينستاگرام حضور يافته تا با کاربرانش ارتباط برقرار کند. به درستي ارتباط برقرار کنيد و ببينيد که چگونه کاربران به صفحه شما مي‌آيند، شما را دنبال مي‌کنند و در آخر از شما خريد مي‌کنند.

– از اندازه‌هاي صحيح استفاده کنيد

راستش هرچه تصاوير شما حرفه‌اي‌تر به نظر برسد، شانس موفقيت بيشتري خواهيد داشت. از آنجايي که گفتيم اينستاگرام يک شبکه تصويرمحور است، بايد کيفيت تصاويرتان به حد قابل قبولي بالا و خوب باشد. يادتان باشد که تصاوير اينستاگرام داراي رزولوشن ????*???? هستند، پس سعي کنيد اندازه تصاوير را در فتوشاپ تغيير دهيد تا تغيير سايز آن توسط اينستاگرام باعث افت کيفيت يا حذف بخشي از تصوير نشود.

– فيلترها و ويرايش تصاوير را فراموش نکنيد

فيلترهاي اينستاگرام جلوه‌هاي خاصي به تصاوير شما مي‌دهند؛ بد نيست که از آنها به درستي استفاده کنيد و قبل از انتشار، چندين فيلتر مختلف را امتحان کنيد تا ببينيد کدام يکي جذاب‌تر و بهتر است. ضمنا تصاوير روشن در اينستاگرام ??? لايک بيشتري به نسبت تصاوير تيره گرفته‌اند.

 – پيشنهادهاي ويژه را در اينستاگرام منتشر کنيد

 از آنجايي که ??? اينستاگرامي‌ها گفتند که برندها را براي دريافت پيشنهادهاي ويژه و تخفيف‌هايشان دنبال مي‌کنند، بد نيست که کاربرانتان را با پيشنهادهاي ويژه در اينستاگرام خوشحال کنيد!

مي‌توانيد از اپليکيشن‌هايي مثل Phonto, Piclap و Over استفاده کنيد که متني را برروي تصاوير قرار دهيد.

– رويدادها و مکان‌ها را نيز به اشتراک بگذاريد

کمتر از ?? پست‌هاي اينستاگرام، موقعيت خود (location) را مشخص کرده‌اند؛ اما همين ??، ??? بيشتر توجه افراد را جلب کرده‌اند. پس بر روي پست‌هاي خود حتما مکان را مشخص کنيد.

– پست‌هاي پرطرفدار را شناسايي کنيد

چيزي که بايد بدانيد اين است که چه پست‌هايي بيشترين بازخورد را براي شما داشته‌اند و در مقابل چه پست‌هايي کمترين بازخورد را داشته‌اند؟ مشخص کردن اين مورد مي‌تواند بسيار به انتخاب پست‌هاي بعدي شما کمک کند.
?- فالوئرهاي خود را افزايش دهيد

حتي اگر تصاوير خوبي در اينستاگرام خود پست مي‌کنيد بهتر است که براي بيشتر ديده شدن استراتژي خوبي داشته باشيد. در ادامه چند نکته در مورد شيوه‌هاي جذب فالوئر بيشتر در اينستاگرام را مي‌نويسم:

– از #هش‌تگ‌‌ها استفاده کنيد

افراد زيادي (از جمله من) با استفاده از هش‌تگ‌هاي اينستاگرام به دنبال تصاوير مورد نظر خود مي‌گردند. من خودم بخش زيادي از ايران را با اينستاگرام دور زدم و اعتراف مي‌کنم اگر هش‌تگ ها نبودند به هيچ‌عنوان نمي‌توانستم با مکان‌هاي زيبا اما دور افتاده ايران آشنا شوم. حال فرض کنيد افراد زيادي با استفاده از اين هش‌تگ‌ها به دنبال محصولات يا تصاويري که شما پست مي‌کنيد هستند. پس بهتر است برروي استفاده از هش‌تگ‌هاي مختلف فکر کنيد و ببينيد که چه هش‌تگ‌هايي مي‌تواند براي شما مفيد باشد و کاربران ممکن است چه چيزهايي جست‌وجو کنند.

ضمنا بهتر است که از هش‌تگ‌هاي خاص‌تر استفاده کنيد. به خاطر سرعت بسيار بالاي بروز شدن هش‌تگ‌هاي شايد شانس جذب کاربران کمتر شود. اما باز هم بهتر است که ترکيبي از هش‌تگ‌هاي کمي طولاني و داراي چند بخش به همراه هش‌تگ‌هاي تک بخشي استفاده کنيد.

اگر فکر مي‌کنيد که هش‌تگ‌هايي که در caption تصوير مي‌نويسيد ممکن است باعث طولاني‌تر شدن آن شود، هش‌تگ‌ها را براي خود کامنت بگذاريد.

hashtags-in-comments
?- ارتباط با مشتريان در توييتر

قدم بعدي پس از جذب فالوئر و ارسال تصاوير خوب، ايجاد ارتباط قوي با طرفداران يا مشتريان است. نکته جذاب ماجرا اينجاست که پست‌هاي اينستاگرام حدودا باعث برقراري ?.??? ارتباط با طرفداران مي‌شود؛ در حالي که صرفا ? کاربر به ازاي هر ????? فالوئر توييتر شما با توييت‌تان ارتباط برقرار مي‌کنند.

IG-v-Twitter-Interaction

حالا بهتر است در مورد افزايش ارتباط با کاربران چند نکته‌اي را بنويسم:

– توضيحات موثري بنويسيد

درست است که تصوير بخش مهم کار را انجام مي‌دهد، اما نوشتن توضيحات خوب براي تصوير خوب باعث ايجاد رابطه بهتري با کاربران مي‌شود که نبايد از دستش داد. از طرفي مي‌شود توجه آنها را بيش از پيش جلب کرد و از آنها براي شرکت در بحث‌ها پيرامون تصويرتان استفاده کرد.

بسياري از برندها از Call to actionهاي ساده استفاده مي‌کنند. به طور مثال مي‌توانيد صراحتا در مورد تصوير نظر اشخاص را بپرسيد. اما سعي کنيد براي تصاوير توضيحات طولاني ننويسيد. کاربران ترجيح مي‌دهند که در چند کلمه منظور شما را بفهمند و از آن رد شوند يا با آن ارتباط برقرار کنند. اينستاگرام مکاني براي نوشتن متون طولاني نيست؛ مي‌توانيد متون طولاني را به فيس‌بوک يا وبلاگتان منتقل کنيد.

– از مسابقات اينستاگرامي استفاده کنيد

مي‌توانيد با بودجه مناسبي يک مسابقه اينستاگرامي برگزار کنيد. حتما ايده‌هاي زيادي براي پياده‌سازي اين مسابقات به ذهنتان مي‌رسد. ??? کاربران اينستاگرام حداقل يک بار در مسابقات شرکت کرده‌اند. البته خاطرتان باشد که اگر کاربران حداقلي براي برگزاري مسابقه را نداريد دست نگه‌ داريد. برگزاري يک مسابقه و شکست خوردن در پروسه برگزاري آن مي‌تواند بيشتر به ضرر شما باشد.

– به نظرات افراد پاسخ دهيد

کاربران زماني که براي شما نظري مي‌نويسد توقع دارند شما به آن کامنت پاسخ دهيد. نوشتن پاسخ براي کاربران باعث افزايش سطح اعتماد و رضايت از شما مي‌شود و البته باعث ايجاد روابط بهتري بين شما و طرفدارانتان مي‌شود. اين قضيه براي اکانت‌هاي شخصي هم صدق مي‌کند؛ اگر فردي ببيند که شما به کامنت وي پاسخ نمي‌دهيد، ديگر براي شما کامنت نمي‌گذارد و احتمالش هست که از شما ناراحت شود.
?- بهترين زمان ارسال را انتخاب کنيد

اينستاگرام نيز همانند ديگر شبکه‌هاي اجتماعي در زمان‌هاي مختلف مي‌تواند بازده‌ مختلفي براي شما داشته باشد. پس بهتر است که زمان‌هاي مختلف را بررسي کنيم و بهترين زمان براي ارسال تصاويرمان را انتخاب کنيم. مي‌شود با نگاهي به سبک زندگي افرادي که هدف گرفته‌ايم اين زمان را پيدا کرد. مثلا اگر شما هدفتان جوانان است به احتمال قوي ساعت ? صبح الي ? ظهر زمان مناسبي براي ارسال تصاوير نيست چون افراد هدف شما در مدرسه يا دانشگاه به سر مي‌برند.

بايد زمان‌هاي مختلف را بررسي کنيد تا ببينيد کدام يکي بازخورد بيشتري براي شما داشته است. البته بايد اين مسئله را هم در نظر داشته باشيد که تعداد پست‌هاي ارسالي شما در هر هفته نيز مي‌تواند روي روابطتان با افراد تاثيرگذار باشد. نبايد زياده‌روي کنيد و نبايد هم آنقدري کم پست کنيد که شانس جلب توجه کاربران کم شود.

چند نکته فوق صرفا شروعي در دنياي بازاريابي با اينستاگرام بود. اين شيوه بازاريابي نيز همانند ديگر شيوه‌ها نيازمند بررسي، تحقيق و آزمايش است و بايد در نظر داشت که هر حيطه، فعاليت‌هاي مورد نياز خود را مي‌طلبد و نمي‌شود براي همه يک نسخه صادر کرد. از طرفي بهتر است که حتما سري به صفحات برندهاي محبوب بزنيد و با استفاده از مهندسي معکوس، ايده‌هاي خوبي براي بازاريابي در اين شبکه دوست‌داشتني بيابيد.