شبیه سازی روش کار موتور جستجو

برای آن که برداشت درستی از روش کار موتور جستجو داشته باشید، داستان ویژه زیر را با هم بررسی می­کنیم. تلاش می­کنم همزمان هر مرحله از کار را که شبیه رفتار موتور جستجو است، توضیح دهم.

یکی بود یکی نبود،…

داستان ما یک شکارچی دارد. شکارچی داستان ما، مهران نام دارد. او روزی تصمیم به شکار می‌گیرد.


کاری شبیه به اسپایدر

او قصد دارد برای شکار به پارک ملی تندوره در شهرستان درگز (شمالی­ترین شهر خراسان بزرگ) برود. ابتدا تمام محدودیت­های موجود برای شکار در این منطقه را بررسی می­کند. به عبارت دیگر پروتکل دسترسی به منطقه و محتوای آن (شکار) را بررسی می­کند. بنابراین باید پاسخ سؤالاتی مانند این موارد را بیابد:

راه دسترسی به منطقه چیست؟
آیا در این منطقه می­توان به شکار پرداخت؟
کدام حیوانات را می­توان شکار کرد؟
حداکثر تعداد شکار چند مورد است؟
شکار در آن منطقه چه میزان زمان می­برد؟

شکاربانی منطقه به او مجوز شکار تنها یک اوریال (نوعی آهو) را می­دهد. او با گشت و ­گذار در منطقه، کمین کردن و عبور از موانع و راه­های مختلف، اوریالی مناسب را شناسایی و شکار می­کند.

کاری شبیه به ایندکسر

بخش­های کاملاً زاید شکار را همان ابتدا دور می­اندازد و بقیه را با خود به منزل می­برد. شکار را تکه تکه کرده گوشت، استخوان، دل و قلوه، کله‏پاچه و… آن را بسته­بندی می­کند. بسته­های حاصل را درون فریزر قرار داده، ذخیره می­کند.

کاری شبیه به رفتار سیستم تحلیل درخواست کاربر

مهمان خوانده یا ناخوانده همیشه وجود دارد! مهمانان به خانه شکارچی ما هم می­آیند. همسر او (یا خود او!) بسته به ذائقه مهمانان برای آن‏ها غذا طبخ می­کند. ممکن است عده­ای کله‏پاچه، گروهی آبگوشت، عده­ای چند سیخ جگر و… دوست داشته باشند. همان­طور که می­دانید پخت غذا طبق سلیقه مهمانان کار سختی است. ممکن است همه آن‏ها آبگوشت بخواهند اما مسلماً خوشمزه­ترین آن را می­خواهند!

از این داستان چه نتایجی می­توان گرفت؟

شکارچی برای شکار، به مجوز نیاز دارد؛ هر چند که می­تواند غیر­قانونی هم این کار را انجام دهد. او می­تواند از راه­های بسیاری وارد منطقه حفاظت شده شود. آهو، کبک، خرگوش و… شکار کند. ممکن است شب به شکار برود و یا روز. جالب است بدانید که او گاهی حتی دست خالی و بدون شکار به خانه بر­می­گردد. شکارچی اگر مجوز نگیرد ممکن است به منطقه­ای دیگر برای گرفتن مجوز برود و یا حتی شکار در آن منطقه را فراموش کند.
موتور جستجو نیز می­تواند از راه­های متفاوتی به یک سایت وارد شود. این راه­ها همان لینک­ها هستند. موتور جستجو برای خواندن صفحات سایت، مجوزهای لازم و محدودیت­ها را در فایلی که روی سرور سایت قرار دارد، بررسی می­کند. هر چند که می­تواند آن مجوزها را به طور کلی نادیده بگیرد. موتور جستجو می­تواند از سرور سایت شما انواع فایل (عکس، فایل متنی، فایل ویدیویی و…) درخواست کند، شب به سایت سر بزند و یا روز. گاهی هم که به سایت سر می­زند دست خالی برمی­گردد، زیرا سرور سایت پاسخ نمی­دهد و سایت موقتاً و یا برای همیشه غیرفعال است یا صفحه مورد نظر در سایت موجود نیست. موتور جستجو اگر مجوز نگیرد ممکن است به سایتی دیگر برای بررسی مجوز آن برود و یا حتی بایگانی کردن صفحات آن سایت را فراموش کند.
شکارچی بخش­های زاید شکار را همان­جا دور می­ریزد و بقیه را با خود به خانه‏اش می­برد. گوشت را بسته­بندی می­کند و در فریزر قرار می­دهد تا در روزهای آینده از آن استفاده نماید.
موتور جستجو نیز بعد از خواندن محتوای سایت، بخش­های زاید را دور می­ریزد (کلمات رایجی مانند و، از، به…) و بقیه را با خود می­برد، گروه­بندی کرده، سپس فشرده­سازی می­کند و در پایگاه داده­اش قرار می­دهد، تا بعداً از آن‏ها استفاده نماید.
شکارچی اگر لذیذترین گوشت را هم در اختیار داشته باشد، اما آشپز خوبی نباشد (بالاخره خودش یا همسرش؟!) و نتواند غذایی لذیذ طبخ کند، برای مهمانان که معمولاً شکمو هستند، اوضاع نگران کننده است و او شکارچی (آشپز) محبوب مهمانان گرسنه نخواهد بود.
موتور جستجو هم اگر بهترین اطلاعات را در اختیار داشته باشد، اما نتواند پاسخ­های خوبی به درخواست کاربران بدهد، موتور جستجوی محبوب کاربران وب (گرسنگان اطلاعات) نخواهد بود. غذای خوشمزه را می­توانید با نتایج جستجوی دقیق و مرتبط مقایسه کنید. اگر شکارچی بهترین شکار را با خود به منزل ببرد اما غذایی خوشمزه و مطابق سلیقه مهمانان طبخ نگردد، تمام زحمات هدر رفته است.
تذکر خیلی مهم

بهتر است به شکار اوریالی رعنا آن هم در پارک ملی تندوره، فکر نکنید. اما توصیه می­شود حتماً از طبیعت بکر آن که یکی از زیست­گاه­های اصلی پلنگ ایرانی، اوریال و قوچ و میش است، دیدن نمایید. تندوره از واژه کرمانجی تندور به معنای تنور، گرفته شده است. در این­جا آگهی تبلیغاتی ما به پایان می‌رسد!

منبع: یک یا دو هزار و یک