آموزش ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل

 یکی از مهمترین اقدامات پس از طراحی و راه اندازی وب سایت، ثبت سایت در گوگل است. موتور جستجوی گوگل یکی از موثرترین روش های افزایش ترافیک طبیعی وب سایت ها محسوب می شود. برای جذب کاربران اینترنتی از طریق سرچ گوگل، قبل از هر چیز باید صفحات شما در گوگل ایندکس شوند. برای ایندکس صفحات سایت در گوگل نیاز هست تا سایت خود را به گوگل معرفی کنید و آن را در ابزار سرچ کنسول گوگل ثبت کنید. در این مطلب نحوه ثبت سایت در گوگل را به شما آموزش می دهیم.

 
آموزش ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل قدیمی
گوگل سرچ کنسول برای پیگیری آسان عملکرد یک وب سایت طراحی شده است. شما با ثبت سایت در سرچ کنسول جدید گوگل بینش ارزشمندی نسبت به وبسایت خود پیدا خواهید کرد و می‌فهمید که کدام قسمت وب سایت شما نیاز به تعمیر یا تمرکز بیشتر دارد. این اطلاعات همچنین می‌تواند شامل بخش‌های تکنیکی وب سایت شما نظیر خطاهای Crawl باشد که نیاز به رفع دارند. در ابزار وبمستر گوگل یا Google webmaster tools) علاوه بر چنین اطلاعاتی، پیرامون خطاهایی که گوگل در وب سایت پیدا کرده است به شما اطلاع‌رسانی می‌شود. از آنجایی که این اطلاعیه‌ها به شما داده می شود، می‌توانید به سرعت آن‌ها را برطرف کنید.
 
این فرآیند چند مرحله دارد که در این بخش از آموزش گوگل سرچ کنسول به صورت اجمالی آن را بررسی خواهیم کرد:
 
1.    وارد حساب گوگل خود (GOOGLE ACCOUNT) شوید. (اگر ایمیل تجاری دارید و وبسایت شما بیزینسی است بهتر از است حتی‌الامکان از این حساب برای ورود به سرچ کنسول گوگل استفاده کنید.
2.    وارد ابزار GOOGLE WEBMASTER TOOLS شوید.
3.    روی گزینه «ADD A PROPERTY» کلیک کنید.
4.    از منوی کشویی گزینه «WEBSITE» را انتخاب کرده و آدرس سایت خود را در آن وارد کنید.
5.    گزینه «CONTINUE» را بزنید.
6.    یکی از روش‌های اثبات مالکیت وبسایت را انتخاب کنید. (آپلود فایل HTML، استفاده از بخش دامنه وبسایت، کد پیگیری گوگل آنالیتیکس(GOOGLE ANALYTICS) یا کد اسنیپت گوگل تگ منیجر (GOOGLE TAG MANAGER(GTM))
 
ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل جدید به چه صورت است؟
در این بخش، آموزش ثبت سایت در وبمستر تولز گوگل را برای شما قرار می‌دهیم.
برای ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل باید نخست یک جیمیل درست کنید. حساب کاربری گوگل که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌تواند شخصی یا بیزینسی باشد. اگر وبسایت شما تجاری است و با متعلق به چند نفر است، بهتر است از یک حساب کاربری کاری استفاده شود و نه شخصی.
وارد لینک www.google.com/webmasters/ شده و بر روی search console کلیک‌ می‌کنیم. در گوگل سرچ کنسول جدید رو روش ثبت دامنه وجود دارد.
1.    روش استفاده از Domain
2.    استفاده از URL prefix
روش ثبت سایت با استفاده از Domain شامل تمام زیر دامنه‌ها (همانند subdomain.example.com) و پروتکلهای (همانند http، https و ftp) است.
 
مراحل ثبت سایت در وبمستر تولز گوگل قدیمی
بعد از پایان ثبت نام در گوگل باید به آدرس https://www.google.com/webmasters/tools بروید و با همان مشخصات کاربری وارد شوید. در صفحه حساب کاربری وبمستر تولز مانند عکس زیر بر روی گزینه Add Property  کلیک کنید تا بتوانید اولین سایت خود را به گوگل معرفی کنید.
 
 
 
کنسول جستجوی گوگل
 
با کلیک روی این گزینه پنجره جدیدی باز می شود که باید آدرس سایت را بصورت کامل http://www.site.com در آن وارد کنید و سپس تایید کنید.
 
نکته مهم : در هنگام اضافه کردن سایت جدید به گوگل حتما دقت کنید هر دو حالت با www و بدون آن را در گوگل ثبت کنید و اگر سایت از SSL استفاده میکند باید دو ورژن آن را هم اضافه کرد یعنی :
1.    https://www.web24.ir
2.    https://www.web24.ir
3.    https://www.web24.ir
4.    https://web24.ir
زیرا هر کدام اینها از نظر گوگل یک سایت متفاوت هستند و برای همین تمام نسخه آن را در گوگل ثبت کنید و در نهایت با نسخه ای که ایده آل شماست و برای کاربر در دسترس است فعالیت های آماری و کنترلی را انجام بدهید.
 
مراحل ثبت سایت در وبمستر تولز گوگل جدید
توجه داشته باشید که اگر از بخش URL prefix وارد شدید باید دقیقا همان URL ای را وارد کنید که سایت شما بر روی آن ست شده است. برای مثال اگر مرورگر سایت شما را با url (www.example.com) می‌شناسد، نباید با آدرس (example.com) سایت را ثبت کنید. اما چرا؟
این دو چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ هر یک از این دامنه‌ها سرورهای متفاوتی دارند. با وجود اینکه این دو دامنه کاملا به یکدیگر شباهت دارند، اما از نظر تکنیکال و فنی دو دامنه منحصربه‌فرد محسوب می‌شوند.
ممکن است در مرورگر خود بنویسید example.com و ببینید که پس از ورود به سایت در آدرس بار www.example.com قید شده است. دلیل این امر این است که دارند سایت، به گوگل اعلام کرده است ترجیح می‌دهد سایت او با www در نتایج گوگل نمایش داده شود و هنگامی که یک بازدید کننده بر روی آن کلیک کرد، url به صورت www.example.com نمایش داده شود.
اگر به گوگل سرچ کنسول اعلام نکنید که کدام یک از دامنه‌ها، دامنه اصلی وبسایت شما هستند، گوگل دامنه بدوند www و دامنه با www را به صورت جداگانه آنالیز می‌کند و دو نتیجه جداگانه منتشر می‌کند که خوب نیست. بدین صورت Backlink و تعاملات وبسایت شما دوگانه خواهند شد.
نکته : اگر از طریق باکس domain سایت را تایید هویت کنید، تمامی urlها به صورت یک url واحد در نظر گرفته می‌شوند. 
 
منبع:وب24