آشنایی با اشتباهات معمول طراحان وب سایت های اینترنتی

ياد گيري زبان HTML و استفاده از آن در طراحي وب سايت کار ساده اي است .حتي بدون يادگيري HTML نيز ميتوان با استفاده از برنامه هاي کمکي مختلف مانند Front Page بدون نوشتن حتي يک دستور HTML صفحات وب را ايجاد کرد. اما چرا فقط تعدادي کمي ميتوانند در اين زمينه موفقيت بيشتري کسب کنند و طراحي صفحات وب را بعنوان شغل اصلي خود دنبال کنند؟عوامل بسياري را در اين زمينه ميتوان ذکر کرد ولي نوع طراحي و ظاهر صفحات وب را ميتوان مهمترين اين عوامل دانست. در زير تعدادي از اشتباهاتي که معمولا طراحان وب سايت در طرح هاي خود مرتکب ميشوند را در سايت سرزمين دانلود گردآوري کرده ايم.

? نا هماهنگي صفحات يک وب سايت : حتما با وب سايتهاي برخورد کرده ايد که هر کدام از صفحات ظاهري متفاوب با صفحات ديگر دارد . دکمه (Button) هاي آنها با هم متفاوت است . رنگ زمينه (BackGround) آنها مختلف است و... اين نا هماهنگي ها , يکپارچگي و زيباي يک وب سايت را از بين ميبرد. سعي کنيد که يک الگوي مشخصي را در صفحات وب سايت خود بکارگيريد.

? استفاده نادرست از رنگها: نکته مهمي را که در طراحي سايت بايد در نظر داشته باشيد حفظ سادگي طرح و دوري از طرحهاي پيچيده است. استفاده از رنگهاي زياد ميتواند باعث سر درگمي کاربر شود. شما نبايد بيشتر از سه يا چهار رنگ در طراحي هاي خود استفاده کنيد. سعي کنيد که رنگ متن متناسب با رنگ زمينه باشد . اگرچه متن زرد رنگ بر روي زمينه صورتي ممکن است براي شما جالب باشد ولي ميتواند باعث خستگي چشم کاربران سايت شما و دوري آنها از خواندن مطالب نوشتاري شود.

? استفاده از پاراگرافهاي بلند: براي آنکه مطالب نوشتاري وب سايت شما خواناتر باشد بهتر است مطالب خود را به پاراگرافهاي کوتاهتر و منطقي تقسيم کنيد و درصورت لزوم از تيترهاي مناسب که نشانگر محتويات هر پارگراف است استفاده کنيد.

? انتخاب نادرست نام قلمرو(Domain): اگر ميخواهيد سايت موفقي داشته باشيد بايد در انتخاب نام قلمرو, وسواس بيشتري بخرج دهيد. بعضي از افراد نامهاي بلندي که بخاطر سپردن آنها براي کاربران مشکل است و يا نامهايي که هيچ ارتباطي با نوع فعاليت سايت آنها ندارند انتخاب ميکنند. بخاطر بسپاريد بيش از 90 درصد کاربران اينترنت براي پيدا کردن اطلاعات مورد نظر خود از موتورهاي جستجو (search engine) کمک ميگيرند و اين موتورهاي جستجو نام قلمرو وب سايتها را نيز در کاوش خود در نظر ميگيرند. پس سعي کنيد نام قلمرويي که انتخاب ميکنيد مرتبط با محتويات و نوع فعاليت وب سايت شما باشد.

? استفاده از صفحات سنگين و پر حجم: سرعت بالا آمد صفحات يک وب سايت يکي از مواردي است شما بعنوان طراح صفحات وب بايد به آن توجه کنيد بخصوص در کشور خودمان که بيشتر کاربران از خط تلفن براي ارتباط با اينترنت بهره ميگيرند و سرعت دسترسي آنها پايين است. اگر صفحات وب سايت شما بيش از 10 ثانيه براي بالا آمد وقت نياز دارد حتما فايل HTML شما بيش از حد سنگين است. سعي کنيد که از تصاوير گرافيکي کوچک را در فرمتهاي درست در صفحات وب خود بکار بريد. از فرمت JPEG براي تصاوير رنگي حجيم مانند تصاوير طبيعت و از فرمت GIF براي تصاوير تک رنگ و شکلکهاي کوچک که معمولا در منو ها بکار ميروند استفاده کنيد. سعي کنيد مطالب طولاني خود را به چند صفحه جداگانه که به هم لينک شده اند, تقسيم کنيد.

? استفاده از فريم (Frame): اگرچه استفاده از فريم در بعضي موارد ميتواند مفيد باشد ولي تا حد ممکن از آن در طراحي صفحات وب استفاده نکنيد. بيشتر موتورهاي جستجو صفحات وب را بدون فريم آنها فهرست ميکنند. فريمها به شما امکات نشانه گذاري يک صفحه مشخص را نمي دهند. فريمها ميتوانند در هنگام چاپ نيز اشکال ايجاد کنند.

? resolution نادرست : درحال حاضر بيشتر کاربران کامپيوتر صفحه نمايشگر خود را برروي قدرت تفکيک 800 در 600 تنظيم ميکنند. اگر شما صفحات وب خود را براي قدرت تفکيک 1024 در 768 طراحي ميکنيد بايد به اين نکته توجه کنيد که کاربران براي آنکه بتوانند کل صفحه را ببيند مجبورند به چپ و يا راست پيمايش (scroll) کنند. اگر ميخواهيد صفحات وب شما در تمامي resolution ها درست نمايش داده شود ميتوانيد آنها را مبتني بر Table پياده سازي کنيد و به جاي آنکه از مقياس Pixcel براي تعيين اندازه Table ها استفاده کنيد , اندازه ها را بر حسب درصد مشخص کنيد. براي مثال ويژگي width مربوط به Table را بجاي 800 برابر %100 قرار دهيد .

? بکار نگرفتن تک Meta : معمولا افراد مبتدي از تگ هاي Meta که در قسمت Head هر يک از صفحات وب جاي ميگيرند را مورد توجه قرار نميدهند و از آنها بهره نميگيرند. اگر چه تگهاي Meta از ديد کاربران مخفي است ولي بيشتر موتورهاي جستجو اطلاعات موجود در اين تگها را در فرايند جستجوهاي خود در نظر ميگيرند.

? استفاده بي رويه از متنهاي متحرک : تگ marquee امکان ايجاد متنهاي متحرک را به طراحان صفحات وب ميدهد. استفاده از اين تگ در بعضي موارد مفيد است . از اين تگ فقط براي نمايش تيترهاي خبري و لينکهاي مهمي که ميخواهيد بيشتر جلب توجه کند استفاده کنيد و از آن هرگز براي نمايش بدنه اصلي متن بهره نگيريد چون کاربران علاقه اي به خواندن متنهاي طولاني متحرک ندارند.

? نبود ارتباط بين صفحات يک وب سايت : سعي کنيد که يک ارتباط منطقي بين صفحات وب سايت خود ايجاد کنيد و آنها را به هم ديگر لينک کنيد .همچنين امکان گشتزني آسان بين آنها يعني برگشت به صفحات قبلي و رفتن به صفحات مرتبط با صفحه حاضر را براي کاربران وب سايت خود فراهم کنيد. يک ارتباط ناقص و نامشخص بين صفحات باعث سردرگمي کاربران و در نتيجه کاهش بازديدکنندگان وب سايت شما خواهد شد.
منبع: سرزمين دانلود